case Ida Juul artikel
I 2015 blev jeg tilknyttet som kontaktlærer til en
grundforløb 2 Eux. Ikke så meget med det, men i det klasse havde jeg tre elever
som var lidt anderledes end de andre elever og lidt mere udfordrende end de andre. De
tre var nemlig det vi kalder diagnose børn, eller bogstave børn (jeg synes selv
at det ikke er så pænt at kalde de elev på den mode, men sagt er sagt…).
En pige X som var autistisk og samtidig ADHD. Hun kunne spile
på klaver en ny sang efter en halv time og da jeg spurgte hende om et klassisk
stykke for eksempel Mozart, så svarede hun, ”ok, det tager en timer så.” Hun
var meget glad, sjov og positiv indstillet. Havde svært med el teorien fordi er meget abstrakt, men med en tilpasning af teorien med eksempler fra vores hver dag, var lige til at sluger den stor kamel. Hun bestod eksamenen og er videre i
uddannelse.
En dreng Y med Asparges syndrom som havde meget svært at
finde kreative løsninger, forvirret og havde svært for at tage beslutninger i
vise situationer. Han var en del snakkesalig, havde utrolig stor vilje (han blev
ved). Tit og ofte var han i sit eget verden med hoved telefoner på. Han var
ikke introvært, men de andre elever havde svært ved at acceptere ham i flokken på grund af
hans skavanker, trods mine anbefalinger for at alle i klassen skal hjælpe
hindanden. Jeg fik en af de stærk resurse elev i klassen til at være sammen med
ham i forskelige opgaver men det hjælp åbenbart ikke. Han har kæmpet til det
sidste øjeblik. Han bestå ikke matematik eksamenen og derfor kunne han ikke gå
videre til vores faglig afsluttende eksamen. Vi havde mange samtale undervejs hvor jeg
vejledede ham om måske en anden uddannelse hvor der er mere faste rammer og
regler, som for eksempel taxa eller lastbilchauffør vil passe meget bedre til ham.
I dag er han i uddannelse som lastbilchauffør. Jeg har mødt ham da han skulle
aflevere nogle varer i vores afdeling. Han var glad og veltilpas i det nye
uddannelse.
Og endelig en anden dreng Z med stor koncentrations besvær som
i øvrigt var meget intelligent. Han kom fra en akademisk familie, men han havde
svært mad at koncentrer sig uden kropslig aktivitet. Han fik lov af mig til at
snitte træstumper i teoritimerne, uden forstyrrelse af nogen art. Det blev accepteret
af alle i klassen uden problem. Teori timer har vi mange på el uddannelsen.
Efter en sådan dag var der under hans bord en hel stor bunker af små træstumper,
som eleven Z fik lov til feje dem. Han fik til gengæld ikke lov af IT
underviseren som syntes at var en mærkelig idé og meget udisciplineret attitude
af en sådan elev. Af den grund var eleven i stand til at erklære hvem der var den
bedste underviser i hele verden J.
Jeg vil selvfølgelig ikke rette Ida Juuls fordeling af
elever efter de 4 typer for jeg kan sagtens se de typer elever i mine klasser,
men jeg har en lille tendens til at tro at vi kunne lave en ekstra boble eller kategori,
d. 5. kasse som skulle være ”diagnose børn” fordi de kræver en anden form for
undervisning, forståelse eller krav
Efterhånden kan jeg mærke at faktisk vi har en del elever i
hver klasse som kræver en speciel opmærksom eller behov. Måske er inklusion reformen
en konsekvens at i dag har vi flere elever af dem. Og det er godt nok for i
sidste ende de klare det fint og er i stand til at fuldføre en uddannelse,… med
lidt hjælp.
Hej Marius. Fine eksempler på forskellige forudsætninger for deltagelse - især tænker jeg, at det kunne være spændende, hvis du prøvede at udfolde det første eksempel lidt mere. Fx ved at beskrive, hvordan du oplevede hendes vanskeligheder ved den abstrakte teori - altså hvad hun gjorde/sagde i de situationer. Mange hilsner Anna
SvarSletTak Annas for dit svar. Jeg vil prøve at kommer med mere detaljerede og konkretete forklaringer omkring de tre elever.
Slet