Dag 16: Hvordan man kan understøtte en entreprenøriel kultur på det nye Unord.


Hvis det nye U/nord skal understøtte en entreprenøriel kultur skal ledelsen fremme innovation og kreativitet i den daglig undervisning.

Arbejdspladsen skal organiseres som et sted for praksisfælleskaber.

Der skal laves en innovations strategi,

En god idé hvis innovationerne vil belønnes

I den almindelig undervisning skal være plads til innovation og kreativitet og eleverne får frihed til selv at bestemme arbejdsomgivelse og arbejdsrytmen inden for bestemte ramme.

Der skal være ressourcer til at støtte nye ideer

Praksisfælleskaber er dog en af de vigtigste for her skabes den fælles fundament for kreativitet og innovation.

Mere konkret, ja, jeg har to ideer omkring hvordan jeg ser entreprenørskabsundervisning i den nye U/nord.

Den første er at ledelsen skal lave en ny innovations strategi  og vil etablere en såkaldt entreprenniørskabsundervisning valgfri modul. Det vil sige hver fag skal indrette og implementere entreprenørskabsundervisning og en pensum i forhold med fagretningen (kokke, elektriker, murer, tømrer osv.).

Den modul skal følge eleverne som har valgt den hele uddannelsen igennem, fra gundforløb 2 og til sveneprøven.

Det skal være valgfri fordi kun på denne måde skabes en praksisfælleskab med fælles interesser.

Den anden model som kommer til at være en del af min case, er også en modul og den skal implementeres i den almindelig undervisning med henblik på KLIMA SOLUTIONS. Denne modul vil skabe en platform for at tænke kreativ og innovativ i kampen mod klima ændringer, som er forasten en debat der køre i dag alle steder.

Eleverne vil finde løsninger der vil gavne klimaet og vil benytte sig af bæredygtige og eller genbrugs materielle, reducere energiforbrugen mm.

Ligesom den første denne modul skal designes specifikt for hver fagretning. Kokeleverne vil finde nye rette hvor de bruger lokale vare, økologiske og bæredygtige varer, elektrikeren vil tænke i retning af regulering og automatisering af processer samt brug af intelligente installationer....
Læg mærk til jeg nævnte ikke entreprenørskabsundervisning fordi denne modul understøtte fuld ud entreprnørielle tanker.

 Denne modul vil følge eleverne i hele undervisningen forløb og allerede fra grundforløb 1. En sådan modul  er nemt til at blive implementeret men kræver engagement fra både elever og undervisere.

Formativ vurderinger og feedback skal følge eleverne hele vejen igennem. Den skal ikke certificeres og hellere ikke eksamineres men en meget vigtig aspekt. De færdig eksperimenter og projekter vil blive vurderet af en team af kendte politiker, succesfuld iværksætter you name it som er inviteret  her med dette formål for at vurdere værkerne. De bedste projekter som har en potentiel til at blive iværksættet i praksis eller produktion skal belønnes.

Eleverne får frihed til at vælge arbejdsomgivelserne  og rytmen. I begyndelsen vil være meget eksperimentel og eleverne for kendskab til entreprenørskabsundervisningens 4 dimensioner, og får lov til at arbejde med dem. Til sidst får eleverne  lov til at reflektere og perspektivere over resultaterne.

Det var det.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

case 1 igen