case 1 igen


I lyset af Felicias kommentar om min ”case 1” har jeg taget mig sammen og skrev jeg min case om. J
Mine tanker omkring casen var dels som en konklusion af en artikel af Thomas Ziege, som beskriver de elev typer vi har i dag versus de elever der var den gang jeg var f.eks. elev, …en del år siden L.

Jeg synes efter min mening han rammer meget godt eller rettere sagt han fortaler alle de aspekter, problematikker og udfordringer vi opliver i dag med den aktuelle generation af elever.
Vores forventninger skal, hvis der ikke er sket, ændrer sig i frohold med de nye generation af elever. Og det er ikke kun elever i sig selv skyld, fordi de opdateres på automatik i form af trend, teknologi, dannelse, m.m, men i højere grad er mængden af information så stor og den vælter på os konstant, adgangen til disse informationer er også ændret markant, eleverne har måske fået en anden identitet som vi ”gamle underviser” har ved svært at acceptere.
Samfundet er i konstant bevægelse og nogle gange identiteten er svært for at fastholde.   

Tilbage til min case. Jeg oplever en del frustration og modstand hos eleverne især når det dreje om el teorien.
Dem der vælge en erhvervsuddannelse forventer at denne type uddannelse er meget praksis orienteret og teorien der hører til faget, passe langt bedre til det gymnasiale uddannelse. Jeg vil understrege at ikke alle elever tænker sådan, men en stor del af dem.

Elektriker uddannelsen er præget i høj grad af mange timer teori og el teorien er meget abstrakt, hvilken giver eleverne en del besvær og en indtryk af at de har valgt en forkert uddannelse. Vi snakke tit om ting kan ikke ses, som f.eks. elektrisk strøm. De har svært at associere el-teorien med det billede de har om hvad en elektriker laver på en arbejdsplads. Og det er sådan, at de måske aldrig i deres liv som elektriker vil udnytte mange af de formler de skal lære på grundforløb 2. Det er også utrolig svært for os undervisere at motivere en del elever, især dem som er skoletræt.

Jeg prøver at fortale mine elever med et par eksempler som gør at de fleste begynde at se en del fornuften af den teori.

For det første er, at det som eleverne forventer at en elektriker trækker kabler og monterer stikkontakter og belysning er fuldstændig ligesom men arbejde typisk med LEGO klodser. Men byger for eksempel et flot hus efter en vejledning (tegninger og billeder). Dette kan børn på 7,8,9,10+ alder gøre og uden problemer. Det kræver ikke særlig meget anden end have lidt visuel forståelse og en del motorik.
Men hvis du giver til de samme børn en pose med alt slags klodser og ser til dem uden nogen form for vejledning: ”byg et hus”. Nu kræver en anden forståelse som om hvad et hus er, og hvorfor skal der være vinduer, døre, skrot tag, udhæng, fundament, jeg kan bliver ved. Tankevækkende!!!
Nu flytter vi tankerne væk fra LEGO klodser til det virkelig verden. For at bygge en helt el installation kræver en del viden og forståelse om hvad der ske og især hvorfor ikke sker når det skal ske. Altså fejlfinding. Den viden og forståelse kommer kun hvis man kender teorien.

Et anden eksempel som jeg bruger tit til de elever som brokker sig om mængden af teori, er:
Alle kan stort set laver mad, vel? Forskellen mellem dig o mig og en rigtig kok er en kok ved præcis hvorfor skal det være de ingrediens i retten i forhold med smagen også hvad vil der ske hvis skifter nogle ingrediens is retten. Kokken vil også være i stand til at laver en ret til, veganer, diabetiker, fede mennesker, fransk mad m.m fordi de har en viden om ernæring og mad kultur, som vi mad entusiaster ikke har.
Det var det som jeg vil skriver om Thomas Zieges artikel.

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dag 16: Hvordan man kan understøtte en entreprenøriel kultur på det nye Unord.